۶ راز اپلیکیشن‌های موفق اندرویدی

نویسنده : سید ایوب کوکبی ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

6 راز اپلیکیشن‌های موفق اندرویدی

انتخاب پلتفرم اندروید دلایل مختلفی دارد. طبق اطلاعات منتشر شده، گوگل‌پلی در سال ۲۰۱۵ با میزبانی ۱٫۶ میلیون برنامه جایگاه نخستی که با ۱٫۵ میلیون برنامه متعلق به اپ‌استور بود را از آن خود کرد. سایر اپ‌استورها نیز همچنان در فاصله‌ای بسیار دور از اندروید قرار دارند. آمازون (۴۰ هزار برنامه)، ویندوز فون (۳۴۰ هزار برنامه)، بلک‌بری (۱۳۰ هزار برنامه).

با روی کار آمدن اینترنت اشیاء، اندروید دیگر محدود به اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها نیست. اکنون گجت‌های پوشیدنی، گوگل.تی.وی و بسیار از دستگاه‌های مجهز به اندروید قادر به اتصال به یکدیگر بوده و بعید نیست چند سال دیگر این سیستم‌عامل بخش عمده‌ای از بازار اینترنت اشیاء را هم از آن خود کند. فکرش را بکنید چند دقیقه مانده که بیدار شوید، قهوه‌جوش روشن شده تا قهوه را آماده کند. موسیقی ملایمی با توجه به سلایق شما از اسپاتیفای پخش می‌شود. با توجه به ترافیک زیادِ آن روز گوشی آلارم می‌دهد که باید کمی زودتر بیدار شده تا به محل کار برسید. این دنیایی است که اینترنت اشیاء ترسیم می‌کند. و اندروید با اشتیاق فروان وارد این عرصه شده است.

خب، همانطور که می‌بینید بازار اندروید حسابی گرم است. چه کسی دوست ندارد در این بازار رقابتی جایگاهی نداشته باشد. کلید ورود به این بازار ساخت یک اپلیکیشن خوب اندرویدی است. در ادامه شما را با ۶ رازی که باعث موفقیت برنامۀ شما می‌شوند آشنا می‌کنیم:

۱- قبل از کار روی ایده، شناخت خوبی از بازار داشته باشید

با اینکه اندروید در مقایسه با iOS بزرگ‌ترین جامعۀ کاربری را در اختیار دارد. کاربران اپل ۴ برابر بیشتر از گوگل برای خرید برنامه و پرداخت درون‌برنامه‌ای هزینه می‌کنند. یکی از دلایل مهم این است که سهم بازار اندروید بیشتر تحت سلطۀ بازارهای نوظهوری است که در کشورهای جهان سوم قرار دارد. معمولاً قدرت خرید مردم در این کشورها پایین‌تر بوده و توانایی زیادی در پرداخت هزینه‌ها ندارند. از سوی دیگر بخش عمدۀ کاربران iOS در کشورهایی حضور دارند که به لحاظ مالی فدرت خرید بالاتری دارند. خب با این حساب چه کنیم؟

سعی کنید از سایر مدل‌های درآمدی استفاده کنید. مثلاً اگر کاربران اندکی حق شارژ پرداخت می‌کنند از تبلیغات درون‌برنامه‌ای مثل عدد، تپسل و … استفاده کنید. به جای پرداخت نقدی، محدودیت‌هایی در برنامه تعبیه کنید و برای رفع آن محدودیت‌ها، تبلیغات نشان دهید. مثلاً در بین اپلیکیشن ایرانی، برنامۀ آموزش زبان iLingo یا پخش موسیقی MrTehran از همین روش استفاده می‌کنند. در آی.لینگو دیدن درس‌های اول رایگان است و بعد از آن هر چند درس باید تبلیغات ویدیویی تماشا کنید تا درس بعدی باز شود. کاربرانی که دوست ندارند تبلیغات ببینند می‌توانند با پرداخت نقدی این محدودیت را بردارند و همۀ درس‌ها را برای یک بازۀ زمانی چند ماهه باز کنند. اپلیکیشن موزیک MrTehran نیز هرازچندگاهی قبل از نمایش موسیقی یک تبلیغ تصویری نمایش می‌دهد و در صفحۀ پخش هر آهنگ نیز یک تبلیغ بنری کوچک قرار داده است.

پس همانطور که می‌بینید ابتدا باید موقعیت جغرافیایی مخاطبان خود را در نظر بگیرید. مدل درآمدی مناسب برای ایرانی‌ها بسیار متفاوت از اروپایی‌هاست. AppAnnie – پلفرم تحلیل اپلیکیشن‌های موبایل – درآمد حاصل از فروش مستقیم و خرید درون‌برنامه‌ای در کشورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده که نتایج کامل آن را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

بخوانید  تجربیاتی ارزشمند از یک سِنیور دولوپر اندروید

طبق گزارش Vision Mobile در سال ۲۰۱۵، ۵۱ درصد توسعه‌دهندگان اپ‌های موبایلی به نوعی زیر خط فقر قرار دارند (۱ دلار تا ۵۰۰ دلار در ماه) که این موضوع به خاطر وابستگی آن‌ها به فروش مستقیم برنامه‌ها بوده و بخش عمدۀ درآمدها از فروش درون‌برنامه‌ای حاصل شده است. تبلیغات نیز در صورتی که از قبل جامعۀ کاربری خوبی داشته باشید جواب می‌دهد.

موضوع مهمی که در تبلیغات باید توجه داشت این است که آزاردهنده نباشد. خود را جای کاربر بگذارید. آیا نارحت کننده نیست هر دقیقه چند تبلیغ ببینید! روش‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد. تبلیغات به ازای نمایش، به ازای کلیک، به ازای نصب، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات بنری و … . در این حوزه کمی خلاق باشید و با بررسی سرویس‌های مختلف تبلیغاتی راهکار مناسبی پیدا کنید. بهترین حالت  نمایش تبلیغ زمانی است که به اختیار و میل کاربر باشد.

۲- شیوه‌نامۀ طراحی گوگل را بخوانید

این مورد را نمی‌توان یک راز دانست ولی به خاطر اشتباهات رایجی مثل کپی‌برداری یک اپلیکیشن iOS به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. این اشتباه اغلب گریبان توسعه‌دهندگان کراس‌پلتفرم را می‌گیرد. این دسته از برنامه‌نویس‌ها تصور غلطی دارند که هدف نهایی یک برنامۀ کراس‌پلتفرم این است که کدهای خروجی ۱۰۰ درصد و بدون تغییر در سایر پلتفرم‌ها قابل استفاده باشد. اگرچه چندسکویی برنامه‌ها رسالت کراس‌پلتفرم است ولی تابع محض چنین تفکری بودن باعث می‌شود تا کنترل کمی روی UI/UX برنامه داشته باشید. چنین پنداشتی باعث می‌شود تا همیشه از اعمال تغییرات هراس داشته باشید که نکند برنامه در سایر پلتفرم‌ها با مشکل مواجه شده یا باعث دوباره‌کاری شود. چنین حساسیتی از دید شما که توسعه‌دهنده هستید بیراه نباشد ولی نتیجۀ نهایی افت تعداد کاربران شماست. چون آن‌ها مثل شما فکر نمی‌کنند و اساسأ دغدغه‌ای که شما دارید را ندارند.

یک راه برای مقابله با این مشکل، پیاده‌سازی اصل انتزاع است که هدفش کاهش تکرار کدنویسی است. در واقع شما منطق برنامه را از واسط گرافیکی جدا می‌کنید تا هر لایه را به صورت جدگانه بتوانید تغییر دهید بدون اینکه نگران عواقب احتمالی آن باشید. برای آشنایی با این روش، قالب‌های متعددی وجود دارد که یک نمونه‌اش را می‌توانید در این تمپلیت مشاهده کنید. علاوه بر آن خواندن شیوه‌نامۀ طراحی گوگل نیز خالی از لطف نیست. این مستند به صورت دقیق شما را با انواع المان‌های گرافیکی، کاربرد هر یک و چگونگی استفاده از آن‌ها آشنا می‌سازد.

۳- طراحی قابل فهم

یک روش ساده برای سنجش قابل فهم بودن برنامه این است که آن را به تعدادی از ناآگاه‌ترین دوستانتان (یعنی اطلاعات کمی از تکنولوژی داشته باشند) بدهید تا برنامه را امتحان کنند. اگر خودشان بدانند چگونه با برنامه کار کنند، احتمالاً همین شانس را در بازار هدف نیز خواهید داشت. با این حال اگر جامعۀ هدف شما افرادی با سطح اطلاعات بالاتر باشد چندان نیاز به نگرانی نیست. به عنوان مثال جامعۀ هدف گیت‌هاب توسعه‌دهندگانی است که به خوبی با مفهوم git و کاربرد آن آشنا هستند. به همین خاطر در گیت‌هاب به جای سمبل‌های گرافیکی بیشتر شاهد متن هستید.

بخوانید  انتشار برنامه اندروید مثل یک حرفه‌ای

تعامل کاربران با برنامه و بازخودرهایشان را به دقت بررسی کنید. ببینید درک آن‌ها از متن‌هایی که به کار برده‌اید، ساختار محتوایی و سایر قسمت‌های برنامه چیست. کجاها گیر کرده و نمی‌دانند چه کنند. تکنیک‌های مختلفی برای ساخت برنامه‌های قابل درک وجود دارد. برای مثال چرخ را دوباره اختراع نکنید. (همه می‌دانند که رنگ قرمز برای خطاست و رنگ سبز نشانگر تأیید یا موفقیت‌آمیز بودن یک عمل). اشیاء و گروه‌های مختلف را دسته‌بندی کنید. مثلاً تنظیمات مربوط به پروفایل و تنظیمات برنامه را به صورت جدا دسته‌بندی کنید. حفظ سادگی برنامه را فراموش نکنید. هربار چیزی که کاربر لازم دارد را به او نشان دهید. قابلیت‌های جدید را بنا به ضرورت، محتاطانه و اولویت‌بندی شده به برنامه اضافه کنید. یادتان باشد با اضافه کردن هر قابلیت جدید، ریسک شلوغ شدن برنامه بیشتر می‌شود.

۴- برنامۀ خود را مجهز به قابلیت‌های اجتماعی کنید

روزهایی را به خاطر آورید که کل فعالیت‌های ورزشی ما پوشیدن یک جفت کفش ورزشی و یک گرم‌کن و دویدن در پارک بود. اما امروز به لطف گجت‌های پوشیدنی و اپلیکیشن‌های پیاده‌روی، همین تجربۀ ساده به یک سرگرمی جذاب تبدیل شده است. کاربران دستبند ورزشی یا اسمارت‌واچ خود را می‌پوشند و شروع می‌کنند به دویدن، برنامه به صورت خودکار نوع ورزش را تشخیص داده، تعداد گام‌ها یا مسافت پیموده شده، کالری مصرفی و حتی ضربان قلب کاربر را ثبت می‌کند. شما می‌توانید نتایج ورزشی خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برنامه بر اساس فعالیت هر شخص، امتیازی به او می‌دهد و کاربران می‌توانند، جایگاه خود را در مقایسه با دیگران در لیدربرد مشاهده کنند. در واقع یک دویدن ساده با به کارگیری اصول گیمفیکیشن به یک فعالیت سرگرم‌کننده و رقابتی تبدیل می‌شود چون افراد احساس می‌کنند وارد یک بازی جمعی شده‌اند.

این تکنیک را می‌توان در هر برنامۀ موفقی دید. نمونه‌اش اپلیکیشن آموزش Memrise که با حفظ کردن لغات بیشتر، جایگاه شما را در رده‌بندی بالا می‌برد یا بازی ایرانی آباکیو که سر ساعت خاصی کاربران را به یک مسابقۀ اطلاعات عمومی دعوت می‌کند. در واقع خودِ بازی اگر به صورت رایج ساخته می‌شد اینقدر مخاطب نداشت ولی با ایجاد یک فضای اجتماعی و به کارگیری گیمفیکیشن جذابیت بازی بسیار بیشتر شده است. حتی در بک برنامۀ یادداشت‌برداری که مبتنی بر گیمفیکیشن طراحی شده باشد کاربر می‌تواند یادداشت‌های را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

به کاربران خود اجازه دهید تا هر طوری که دوست دارند، علایق، دیدگاه‌ها و احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. برنامه را طوری طراحی کنید که کاربر احساس کند وارد یک اجتماع بزرگ از کاربران شده است. افزودن چنین قابلیتی به برنامه باعث می‌شود تا آن‌ها به صورت خودکار بازاریابی محصول شما را به صورت دهان به دهان انجام دهند بی آنکه نیازی به صرف هزین‌های فراوان باشد.

بخوانید  برنامه‌نویسی پیشرفته اندروید با زبان کاتلین - بخش دوم

۵- تست برنامه

هرگز برنامه را بدون تست منتشر نکنید. و آزمون‌کننده نباید شما باشید.

سازندۀ Ooshies که یک والپیپر زنده با امتیاز بالا در گوگل‌پلی است توصیه می‌کند برنامه را هم تست آلفا و هم تست بتا کنید. تست آلفا معمولاً توسط گروهی منتخب از برنامه‌نویس‌ها صورت می‌گیرد. در این مرحله شانس گزارش باگ‌های برنامه و حتی نکات لازم برای بهبود پرفرمنس برنامه زیاد است. البته اینکه توسعه‌دهندگان تست را انجام داده‌اند دلیلی بر توقف سایر تست‌ها نیست چرا که شما برنامه را برای کاربران معمولی ساخته‌اید نه توسعه‌دهندگان.

در تست بتا تعداد بیشتری از کاربران، برنامه‌ای که اکنون نسبتاً پایدار شده را تست می‌کنند. این مخاطبان بدون اینکه نظرشان به صورت عمومی در گوگل‌پلی منتشر شود و رتبۀ شما را تحت تأثیر قرار دهند، بازخوردشان را اعلام می‌کنند. شما می‌توانید از تست بتای باز یا بسته استفاده کنید. در تست بتای باز یا open beta، هر کاربری که لینک برنامه را داشته باشد می‌تواند آن را دانلود و تست کند. در تست بتای بسته یا closed beta تنها کاربرانی که از طریق ایمیل دعوت کرده‌اید می‌توانند برنامه را تست کنند. در مقالۀ انتشار حرفه‌ای برنامه‌ها توضیحات بیشتری در این باره داده‌ایم.

۶- بازاریابی کنید

برنامۀ عالیِ شما به صورت خودکار در صدر محبوب‌ترین برنامه‌ها یا بیشترین نصب قرار نمی‌گیرد. بدون یک برنامۀ مدون بازاریابی، کسی متوجه حضور شما در بازار نخواهد شد، حتی نمی‌دانند برنامۀ شما چه کاری انجام می‌دهد، چطور کار می‌کند، به چه دردی می‌خورد و در مقایسه با رقبا چه ویژگی‌هایی دارد. مشکل اغلب توسعه‌دهندگان این است که تمام تلاش خود را صرف ساختن یک برنامۀ بدون نقص می‌کنند. این کار لازم بوده ولی کافی نیست. بدون تبلیغ و بازاریابی امیدی به موفقیت نیست. بازار فوق‌العاده رقابتی است و تنها صرف داشتن یک محصول خوب نمی‌توان جایگاه خوبی کسب کرد. در حال حاضر محصولات خوب زیادی وجود دارد که تنها با قدرت بازاریابی می‌توان آن‌ها را از خاک بلند کرد.

طبق گزارش VisionMobile تنها ۱۹درصد افرادی که مقدار کمی روی بازاریابی تمرکز کرده‌اند به درآمدی بالای ۵۰۰۰ دلار دست یافته‌اند. اما این رقم برای افرادی که تلاش بیشتری در حوزۀ بازاریابی محصول داشته‌اند به ۳۶ درصد رسیده است. البته افراط در هر کاری می‌تواند نتیجۀ معکوس داشته باشد. همانطور که می‌بینید در انتهای محور افقی، توسعه‌دهندگانی که ۱۰۰% توان خود را صرف بازاریابی کرده‌اند درآمد زیادی کسب نکرده‌اند. در واقع نباید آنقدر مترکز بازاریابی شد که از کیفیت برنامه غافل شویم. قطعاً وقتی ۱۰۰ درصد توان را صرف بازاریابی محصول کنید، زمانی برای افزایش کیفیت برنامه باقی نمی‌ماند. یک بازاریاب خوب باید از ابزارهای خوبی هم استفاده کند. به عنوان مثال کنسول گوگل فقط یک پلتفرم انتشار برنامه نیست؛ کلی قابلیت@های مفید در این پلتفرم هست که به بهبود بازار شما کمک می‌کنند.

سید ایوب کوکبی

نویسنده و مترجم...

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *