۲۰ ترفند برای بهبود رابط کاربری برنامه‌های موبایل

نویسنده : سید ایوب کوکبی ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

در حال حاضر استفاده از موبایل به موضوعی رایج و طبیعی تبدیل شده است. تقریباً همۀ مردم چه شهرهای بزرگ، چه شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده به موبایل دسترسی دارند. طبق آمارها، مردم در حدود ۵ ساعت از وقت روزانۀ خود را صرف این دستگاه می‌کنند که بخش عمدۀ این زمان به کار با اپلیکیشن‌ها و وبگردی اختصاص دارد. چیزی که یک برنامه را بد و دیگری را خوب جلوه می‌دهد، تجربۀ کاربری (UX) آن است. تجربۀ کاربری مفهومی فراتر از رابط کاربری (UI) است. این تجربۀ کاربری است که حدفاصل یک برنامۀ خوب و بد را از هم جدا می‌کند.

با پیشرفت تچهیزات و امکانات، انتظارات کاربران نیز فراتر رفته است. آن‌ها دوست دارند برنامه سریع باز شود، به راحتی از آن استفاده کنند و تجربۀ لذت‌بخشی داشته باشد. اگر صاحب اپلیکیشنی هستید باید بدانید که اهمیت به تجربۀ کاربری را در صدر برنامه‌های خود قرار دهید. مهم نیست برنامۀ شما چقدر هوشمند، کارآمد و به دردبخور است. مهم نیست در ساخت آن چقدر زحمت کشیده‌اید. مهم نیست از چه الگوریتم‌های پیشرفته‌ای استفاده کرده‌اید. در واقع این‌ها مهم هستند ولی نه به اندازه‌ای که تجربۀ کاربری برنامه مهم است. چیزی که اول نظر کاربر را جلب می‌کند ظاهر برنامه و نوع تعامل با آن است. تجربۀ کاربریِ خوب بخش مهمی از استراتژی محصول است. با توجه به اهمیت موضوع، ترفندهایی برای بهبود رابط کاربری اپلیکیشن‌های موبایل در این مقاله معرفی می‌کنیم.

۱- استفاده از رنگ‌های مناسب

رنگ یکی از ارکان مهم طراحی است. در هنگام طراحی رابط کاربری، رنگ‌ها و تم‌های به کار رفته اهمیت بسزایی دارند. انتخاب یک رنگ مناسب می‌تواند پایه و اساس برنامۀ شما را شکل دهد. رنگ‌ها تاثیری مستقیم روی احساسات ما دارند و جالب است بدانید بر اساس فرهنگ و تفکر افراد هر رنگی واکنشی متفاوت را به دنبال دارد. در هنگام طراحی رابط کاربری برنامه، رنگ‌ها را متناسب با برندتان انتخاب کنید طوری که مکمل آن باشد. به عنوان مثال وقتی رنگ سازمانی فلان برند نارنجی است، رنگ قالب مورد استفاده در اپلیکیشن آن نیز باید نارنجی باشد طوری که وقتی کاربر از سایت شما به اپلیکیشن منتقل می‌شود احساس وارد شدن به فضایی کاملاً آشنا را داشته باشد.

استفاده فروان از رنگ‌های مختلف ممکن است تاثیر بدی رو تجربۀ کاربری داشته باشد. اگرچه نمی‌توان برای تمام حالات یک نسخۀ واحد پیچید. ممکن است استارت‌آپی کودکانه استفاده از رنگ‌های مختلف را مزیت بداند ولی در اغلب موارد بخصوص در اپلیکیشن‌های سازمانی استفادۀ حداقلی از رنگ‌ها اهمیت فراوانی دارد. عناصر برنامه باید کیفیت بالایی داشته باشند و تعامل خوب با کاربر را در نظر گرفته شود. در انتخاب رنگ‌ها، کنتراست و هماهنگی‌شان با هم را در نظر بگیرید. کمی دربارۀ چرخۀ رنگ‌ها، ترکیب آن‌ها و حتی روان‌شناسی رنگ تحقیق کنید. قطعاً اطلاعات و ابزارهای خوبی خواهید یافت.

به عنوان مثال وقتی متنی را در یک باکس به کاربر نشان می‌دهید، تناسب رنگ زمینه با رنگ فونت روی خوانایی آن تاثیر دارد. همواره کنتراست رنگ‌ها را در نظر داشته باشید. این موضوع برای تمایز و تفکیک عناصری که در کنار هم قرار دارند اهمیت فراوانی دارد. برای طراحی اپلیکیشن‌های اندروید توصیۀ ما این است که از پالت‌های رنگی آماده استفاده کنید. برای اندروید استودیو تعدادی پالت رنگ متفاوت وجود دارد که برای شروع می‌توانید از همان رنگ‌های استاندارد استفاده کنید.

۲- کاربر تاج سر است!

شما برنامه را برای کاربران می‌سازید نه خودتان! انبوهی از آدم‌ها که دوستانتان نیستند و اتفاقاً تعارف و رحمی هم ندارند. خطا بروید؛ کم‌کاری کنید،؛ نتیجه‌اش را خواهید دید! شناخت کاربر اهمیت فراوانی دارد. بررسی اطلاعات جمعیت‌شناسی و فرهنگ کاربران هدف، نمایی کلی از مشتریان شما را نشان می‌دهد. بررسی این اطلاعات کمک می‌کند تا به خوبی نیاز کاربران و چیزی که به دنبال آن هستند را بفهمید. انجام این کار نیازمند روش‌هایی است که سه مورد عبارتند از:

  • شخصیت کاربر (User Persona): گروه‌بندی کاربران با توجه به خصوصیات شخصیتی و علایق آن‌ها روش مهمی برای تشخیص فاکتورهای موثر روی هر دسته از افراد است. در واقع به این موضوع پی می‌برید که چه فاکتورهایی باعث می‌شود کاربران از برنامۀ شما استفاده کنند یا خیر؛
  • سناریوهای کاربر: سناریوها راهی عالی برای درک رفتار و سلایق کاربران است. این سناریوها به شما کمک می‌کنند تا رابط کاربری را طوری طراحی کنید که روی User Persona خاصی تاثیر لازم را بگذارد؛
  • نقشۀ تجربۀ کاربری: برای هر اینترکشنی تمام حالات ممکن را بررسی کنید. در هنگام ساخت نقشۀ تجربۀ کاربری متوجه سلایق شخصیت‌های مختلف کاربران می‌شوید. خواهید فهمید که فلان شخصیت در تعامل با برنامه برای انجام فلان کار چه روشی را در پیش می‌گیرد. چنین نقشۀ جامعی، احساس کاربران و فعالیت‌هایی که متاثر از آن است را نمایان می‌کند.
بخوانید  آموزش زبان کاتلین – درس 18 (سازنده‌ها)

۳- پیش به سوی طراحی واکنش‌گرا

امروزه کاربران با رنج وسیعی از دستگاه‌ها با مشخصات سخت‌افزاری و صفحاتی با اندازه‌های مختلف به اپلیکیشن‌ها دسترسی دارند. رابط کاربری باید به گونه‌ای طراحی شود که در همۀ دستگاه‌ها و سیستم‌های عامل بدون مشکل نمایش داده شود. البته دستیابی به چنین هدفی شاید به سادگی میسر نباشد ولی قطعاً برای درصدی از جامعۀ کاربری انتخاب شده این کار شدنی است. برای شناسایی مشکلات احتمالی، برنامه را روی دستگاه‌های مختلف آزمایش کنید.

۴- انتخاب فرمت مناسب برای فایل‌ها

به عنوان یک کاربر احتمالاً برای شما نیز اتفاق افتاده که هرچقدر منتظر لودینگ یک تصویر شده‌اید چیزی باز نشده است. برخلاف تصور عموم، باز نشدن یک تصویر همیشه به خاطر حجم بالای آن یا مشکلات سرور نیست؛ گاهی مشکل جای دیگری است. شاید فرمت انتخابی سازگار با پلتفرم مقصد نیست. پلتفرم اندروید تنها با فرمت‌های خاصی مثل PNG, JPEG, GIF, BMP, & WebP سازگار است. برای حفظ کیفیت تصاویر از فرمت PNG استفاده کنید ولی اگر پیش‌نمایش و پری‌لود تصویر برایتان مهم است سراغ تصاویری با فرمت Jpeg بروید. ضمناً تصاویر PNG را می‌توانید با روش‌های مختلفی بهینه‌سازی کنید که در مقالات سایت قبلاً به آن پرداخته‌ایم.

۵- رعایت اصول اینترکشن دیزاین

قواعد مهمی که همواره در اینترکشن دیزاین باید رعایت کنید:

  •  طراحی هدفمند: اطمینان داشته باشید که طراحی رابط کاربری، مناسب کاربران هدف شماست. با تحلیل‌ها، نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها و سایر روش‌ها، کاربران نهایی را شناسایی کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا با سلایق افرادی که قرار است از برنامۀ شما استفاده کنند آشنا شوید. و این موضوع تقریباً نصف ماجرا است. طبیعتاً طراحی برنامه برای مردم عادی با طراحی یک اپلیکیشن که مخاطبان هدفش جامعۀ باسواد و تحصبل کرده است متفاوت خواهد بود.
  • کاربردپذیری: مهم‌ترین موضوعف کاربردپذیری برنامه است. برنامه هرچه‌قدر زیبا و آراسته باشد اما کاربردی نداشته باشد به هیچ دردی نمی‌خورد. اگر برنامه را طوری نسازید که به راحتی توسط کاربران استفاده شود، انگیزه‌ای برای دانلود و استفاده از آن وجود ندارد. اولین قدم برای جذابیت اپلیکیشن، کاربردپذیری آن است.
  • افوردنس و نشانه‌‌دار بودن: افوردنس یعنی وقتی متنی آبی رنگ با خطی زیر آن مشاهده می‌کنید ناخودآگاه می‌فهمید که با یک لینک سروکار دارید که با کلیک روی آن به صفحۀ دیگری منتقل می‌شوید. سعی کنید این نشانه‌ها و عادات کاربر را تغییر ندهید. استفاده از روش‌های مبتکرانه اگرچه بد نیست ولی ریسک بالایی دارد و تنها در صورتی که از کارایی آن مطئمن هستید سراغش بروید. این داستان سر منوی استارت ویندوز هم افتاد که نهایتاً مایکروسافت به خاطر اعتراض کاربران ناچار شد در ویندوز ۱۰ منوی استارتی که در ویندوز ۸ حذف کرده بود را بازگرداند.
  • بازخورد مناسب و سریع: کاربر عادت دارد وقتی روی لینک دانلود کلیک می‌کند، با پیغامی از شروع دانلود و پایان آن مطلع شود. این پیغام‌ها ضروری هستند و در طراحی‌شان عناصری را به کار برید که برای انسان قابل درک است. طبیعتاً سرعت ارائۀ بازخورد هم اهمیت فراوانی دارد که بخشی از این موضوع به طراحی الگوریتم‌ها و بهینه‌سازی کدها برمی‌گردد. به عنوان مثال اغلب اپلیکیشن‌هایی که نسخۀ موبایلی سایت را با وب‌ویو پیاده‌سازی می‌کنند با استقبال زیادی روبرو نمی‌شود و همیشه با اعتراض کاربران همراه بوده و هست. دلیلیش سرعت کم برنامه است. روی هر دکمه‌ای کلیک می‌کند باید زمانی را صرف لودینگش کند و این آزاردهنده است.

۶- طراحی نرم عناصر

ویندوز ۹۸ را یادتان هست! چقدر خشک و بی‌روح بود. آن را با ویندوز ۱۰ و اندروید مقایسه کنید. سیستم‌عامل اندروید تمرکز خاصی رو افکت‌ها و نرمی عناصر گرافیکی دارد؛ به همین دلیل در هر نسخه از اندروید، بخشی از امکانات جدید به تغییرات گرافیکی مرتبط است. این موضوع تنها مختص اندروید نیست، حتی در سایر سیستم‌عامل‌های موبایلی مثل iOS و بلک‌بری نیز این اصل وجود دارد. شما نیز به عنوان طراح واسط کاربری باید پیرو این اصل باشید. تا جایی که می‌توانید عناصر گرافیکی را از حالت تیزی خارج کرده و گوشه‌های را اریب و نرم کنید. گوگل اخیراً در نسخۀ جدیدِ کروم این موضوع را لحاظ کرده و رابط کاربری مرورگر را نرم‌تر طراحی کرده است.

بخوانید  آموزش زبان کاتلین – درس 17 (کلاس و اشیاء)

۷- ساده طراحی کنید

طراحی ساده و حفظ سادگی برنامه کار واقعاً دشواری است. البته سادگی لزوماً به معنی مینیمال‌گرایی نیست بلکه منظور طراحی برنامه به گونه‌ای است که کاربر در اولین استفاده از آن احساس راحتی کند و در چند قدم ساده به هدفش برسد. اپلیکیشن‌هایی با واسط کاربری مدرن معمولاً این اصل را رعایت می‌کنند. در هر مرحله عناصری که کاربر به آن‌ها نیاز دارد را نشان دهید و به مرور جزئیات را نمایان کنید. به عنوان مثال به جای اینکه فرم ثبت نام به همراه فیلدهای کامل را به کاربر نمایش دهید، ابتدا دکمۀ بزرگی برای ثبت‌نام نشان دهید. کاربر روی آن کلیک می‌کند. حالا وارد صفحه‌ای می‌شود که ایمیل و پسورد از او خواسته می‌شود. خب حالا به جای اینکه کاربر را به صفحه لاگین ارجاع داده و ایمیل تایید را شرط ورود قرار دهید. مستقیماً او را وارد برنامه کنید و به مرور با پیام‌های مناسبی ترغیبش کنید که پروفایلش را تکمیل کرده و ایمیل تأیید را کلیک کند.

۸- لوگوی برنامه را دریابید

اگرچه لوگوی عالی معجزه نمی‌کند ولی طراحی نامناسبش فوق‌العاده تاثیر بدی دارد. یک لوگوی شکیل و حرفه‌ای بین انبوهی از اپلیکیشن‌ها که در کمال تعجب یک تصویر را به لوگو تبدیل کرده‌اند! چذاب و منحصربه‌فرد دیده می‌شود. میزان کلیک روی چنین برنامه‌های بیشتر از بقیه است. این موضوع بخصوص در فضای رقابتی اپلیکیشن‌های موبایل اهمیت بسزایی دارد. شاید باورتان نشود ولی تعدای از برنامه‌ها تنها به خاطر آیکون زیبا نصب می‌شوند!

۹- استفاده از طراحی تناوبی

طراحی تناوبی (Iterative Design) به منظور کاهش ریسک و هزینه‌های بازطراحی محصول به کار می‌رود. در این روش واسط کاربری برنامه در سه مرحلۀ ارزیابی، طراحی و ساخت به مرور تکمیل و به نسخۀ نهایی نزدیک می‌شود. در واقع کار با یک نمونۀ اولیه آغاز می‌شود، سپس از طریق مصاحبه، مشاهدات عینی کاربران، پرسشنامه، تست‌های کاربری، اطلاعات لازم جمع‌آوری می‌شود. سپس در مرحلۀ طراحی، با توجه به اطلاعات به دست آمده از مرحلۀ قبل، اصلاحات لازم و بازطراحی پروتوتایپ صورت گرفته و برای تولید طرح جدید اقدام می‌شود. این چرخه تا رسیدن به یک محصول قابل قبول ادامه خواهد داشت. پیروی از این روش شما را در رسیدن به یک طراحی پخته و کارآمد یاری می‌کند.

۱۰- وضوح، استایل و اندازۀ فونت‌ها

فونت‌ها را تا حد امکان عریان و بدون استایل‌های سنگین در برنامه به کار برید. استفادۀ سنگین از استایل‌ها اگرچه ممکن است متن را زیبا کند ولی ممکن است برای چشم آزاردهنده باشد. به عنوان مثال استفاده از فونت‌های بولد و در رنگ‌های مختلف خوانایی متن را به شدت کاهش می‌دهد. از هر چیزی به‌جا و درست استفاده کنید.

۱۱- چرخ را دوباره اختراع نکنید

چرخ را دوباره اختراع نکنید. بسیاری از برنامه‌های معروف، طراحی ساده و مشخصی دارند. نیازی نیست همه چیز را از پایه طراحی کنید. از این برنامه‌ها الگو بگیرید و از همان کنترل‌ها و المان‌های استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم تنها از کنترل‌هایی استفاده کنید که پیش از آن آزمایش‌های لازم را نزد کاربران پس داد‌ند. البته طراحی رابط کاربری بالاخره از جایی شروع شده ولی توصیه می‌کنیم اگر ظرفیت ریسکتان بالا نیست شما آغازگر این حرکت نباشید!

۱۲- اهمیت به نظر کاربران

به عنوان یک UI Designer همیشه از نظر کاربران خود استفاده کنید. شاید نگاه شما به طراحی با چیزی که کاربران به دنبال آن هستند تفاوت دارد. شما برنامه را برای کاربران طراحی می‌کنید نه خودتان. بنابراین شایسته است که نظر آنها را محترم شمرده و حتی منتظر دیدگاهشان دربارۀ UI برنامه نباشید؛ بلکه پیش‌دستی کرده و نظرشان را جویا شوید. این کار باعث می‌شود وقتتان را بیهوده صرف دوباره‌کاری‌ها نکنید. به خاطر داشته باشید، توسعه‌دهنده و طراح، طور دیگری از برنامه استفاده می‌کنند. در نهایت این کاربر است که شیوۀ استفاده از محصول را تعیین می‌کند.

۱۳- رفتار دکمه Back را تغییر ندهید

در سیستم‌عامل اندروید دکمۀ Back اهمیت بالایی در ناوبری و حرکت بین برنامه‌های مختلف دارد. به هیچ عنوان سعی نکنید عادت کاربران را بر هم بزنید. به عنوان مثال کاربران عادت دارند با همین دکمه بین اکتیویتی‌ها و برنامه‌های مختلف سوئیچ کنند. بنابراین رفتار دکمه را تغییر ندهید یا تاثیر آن را خنثی نکنید.

۱۴- روی طرحی آیکون‌ها حساس باشید

تعداد زیادی از آیکون‌ها مثل ❤، 👍، 👎 آنقدر معروف شده‌اند که در هر ابزار و شبکۀ اجتماعی مفهومشان مشخص است. سعی کنید از آیکون‌هایی استفاده کنید که محبوبیت بالایی داشته باشند. به عنوان مثال در طراحی متریال، کتابخانه‌ای از آیکون‌ها مناسب این سبک و سیاق توسط گوگل عرضه شده که برای اپلیکیشن خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در طراحی آیکون‌ها، به سادگی، مقیاس‌پذیری و سایر شاخص‌ها توجه کنید. البته تا حد امکان سعی کنید از آیکون‌های موجود استفاده کنید چرا که عادت دادن کاربر به استفاده از آیکون‌ها و نمادهای جدید کار آسانی نیست.

بخوانید  برنامه‌نویسی پیشرفته اندروید با زبان کاتلین - بخش چهارم

۱۵- کیفیت تصاویر را فراموش نکنید

انسان‌ها به صورت غریزی عاشق چیزهای بصری هستند و آن چیز بصری هرچقدر باکیفیت‌تر باشد نظرش را بیشتر جلب می‌کند. (شاید حرص افراد برای خرید گوشی با کیفیت بالاتر دوربین به همین خاطر باشد!) وقتی کیفیت تصاویر و المان‌های گرافیکی به کار رفته در برنامه بالا باشد، خواه‌ناخواه روی رابط کاربری و جذابیت آن تاثیر خواهد گذاشت. امتحان کنید! تصاویر فعلی را با نسخۀ ۲۶۴ppi یا بالاتر جایگزین کنید تا خودتان شاهد افزایش توجه و درگیری کاربران باشید.

۱۶- بهینه‌سازی محتوا برای صفحات مختلف

با افزایش محبوبیت برنامه، احتمال استفاده از برنامه روی دیوایس‌های مختلف وجود دارد. طبیعتاً اندازۀ تبلت با فبلت یا اسمارت‌فون‌ها یکسان نیست. حتی دو اسمارت‌فون هم‌اندازه ممکن است در تراکم پیکسلی و رزولوشن تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند. وظیفۀ شما به عنوان یک طراح رابط کاربری ، بهینه‌سازی برنامه به گونه‌ای است که روی دستگاه‌های مختلف به خوبی دیده شود. به عنوان مثال محتویات برنامه باید روی گوشی‌های کوچک با فونت و اندازۀ مناسب نمایش داده شوند تا کاربر ناچار نباشد مدام اسکرول کرده یا صفحه را زوم کند.

۱۷- اهمیت به مسائل امنیتی

در طراحی برنامه همواره بایستی نگرانی کاربران از اطلاعات خصوصی آن‌ها در اولویت قرار گیرد. طراح بایستی دائم با متخصصین بک‌اند یا سایر متخصان لایۀ میانی در ارتباط باشد تا مسائل امنیتی کاربران را در طراحی لحاظ کند. کاربران بایستی در هنگام استفاده از برنامه خیالشان از بابت اطلاعات و داده‌های ذخیره شده آسوده باشد. بروز مشکلی در این زمینه می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

۱۸- تست بتای رابط کاربری

در مقالات قبلی شما را با مراحل مختلف تست، قبل از انتشار برنامه آشنا کردیم. لازم است بدانید که تست برنامه تنها مربوط به کدها نیست، حتی رابط کاربری هم نیازمند تست و دریافت بازخورد از سوی کاربران است. با داشتن شبکه‌ای از کاربران برای تست برنامه به راحتی می‌توانید مشکلات موجود در رابط کاربری را شناسایی و رفع کنید. آن‌ها ممکن است نکاتی را گوشز کنند که در هنگام طراحی از دست شما خارج شده است.

۱۹- همگام با آخرین ترندهای بازار پیش بروید

رشد فناوری بخصوص در حوزۀ فناوری اطلاعات آنچنان سریع است که حتی فردا را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. روزگاری ایرانی‌ها سرگرم یاهو چت، کلوب و شبکه‌های اجتماعی بودند ولی با ظهور اسمارت‌فون‌ها سلایق تغییر کرد. اکنون تلگرام جایگزین بسیاری از شبکه‌های اجتماعی شده تا جایی که بخش عمده‌ای از فعالیت کاربران ایرانی در فیسبوک به این اپلیکیشن منتقل شده است. در چنین شرایطی منطقی نیست که فیسبوک بدون توجه به ترندهای روز، همچنان روی سایتش تمرکز کند.

اگر دقت کنید اپلیکیشن فیسبوک با سرعت زیادی در حال بروزرسانی است. این موضوع اهمیت به ترندها را نشان می‌دهد. حتی مایکروسافت با طراحی لانچر برای سیستم‌عامل اندروید کاربران این پلتفرم را تشویق به استفاده از محصولاتش می‌کند. این کار یعنی اهمیت به ترند. با ظهور هر نسخه‌ای از اندروید قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود که بهتر است طراحان به آن توجه داشته باشند. به عنوان مثال در اندروید اورئو امکان استفاده از نوتیفیکیشن‌های رنگی اضافه شد. طراحان رابط کاربری با علم به این موضوع باید قابلیت‌های جدید را در طراحی اپلیکیشن لحاظ کنند تا نسبت به رقبا در جایگاه بالاتری قرار بگیرند.

۲۰- قابلیت دسترسی

در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن‌های موبایل باید به این موضوع توجه کنید که کاربران از انگشت خود برای لمس کردن عناصر صفحه استفاده می‌کنند نه قلم نوری. بنابراین دکمه‌ها، منوها و عناصر را طوری طراحی کنید که به راحتی توسط انگشت Tap شوند. این کار را می‌توانید با بزرگ کردن دکمه‌ها، تنظیم صحیح فاصلۀ بینشان و حتی رنگ‌بندی مناسب انجام دهید. البته ابتکار عمل هم داشته باشید. مثلاً همانطور که قبلا هم اشاره شد، همۀ فیلدهای ثبت‌نام را داخل یک صفحه قرار ندهید تا ناچار شوید اندازۀ آن‌ها را کوچک کنید یا کاربر نیازمند اسکرول صفحه باشد. فیلدها را با اندازۀ مناسب  در چند صفحۀ پخش کنید.

سید ایوب کوکبی

نویسنده و مترجم...

1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




    پژمان

    پنج شنبه ۰۸ فروردین ۱۳۹۸

    ممنون مطلب تان مفید بود