مراحل ساخت کتابخانه اندرویدی

سید ایوب کوکبی سه شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۸

مراحل ساخت کتابخانه اندرویدی

گاهی اوقات در یک پروژه با مسئله‌ای روبرو می‌شوید که تاکنون برای آن کتابخانه‌ای نوشته نشده و به این فکر می‌افتید که خودتان یک کتابخانه بسازید و در اختیار عموم قرار دهید. در چنین شرایطی ساخت کتابخانه کار ساده‌ای است. ولی اگر ایده‌ای در سر نداشته باشید و فقط صرف اینکه می‌خواهید کاری انجام دهید دست به ساختن یک کتابخانه بزنید ممکن است با سختی‌هایی مواجه شوید. پس مهم‌ترین نکته در ساخت یک کتابخانه، داشتن به یک ایدۀ خوب است.

وقتی به انبوه کتابخانه‌های منتشر شده نگاه می‌کنیم به این فکر می‌افتیم که چرا من کتابخانۀ اختصاصی خودم را ننویسم تا دیگران از آن استفاده کنند. این کار هیجان زیادی دارد. برای ساخت کتابخانه روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی از آن‌ها ساده و برخی پیچیده هستند. اما در شروع کار با یک ایدۀ ساده شروع کنید تا بعد از اینکه کار دستتان آمد سراغ کارهای سنگین‌تر بروید. در این مطلب قصد داریم شما را با قدم‌های اولیه برای ساخت یک کتابخانۀ اندرویدی آشنا کنیم.

پیش‌نیاز ساخت یک کتابخانه در اندروید:

یاد بگیرید کتابخانه چیست و چگونه کار می‌کند. ساختار فایل‌های موجود در یکی از پروزه‌های خود را بررسی کنید. ببینید چه کتابخانه‌هایی استفاده کرده‌اید و چه فایل‌هایی در کجای پروژه قرار گرفته‌اند. این لینک مقدمات نوشتن و انتشار یک کتابخانه در اندروید را آموزش داده است. همه چیز تصویری است و نکتۀ خاصی وجود ندارد که اینجا اضافه کنیم. ابتدا آن لینک را مطالعه و به صورت عملی اجرا کنید. دوباره برگردید به همینجا.

قدم ۱: دنبال یک کتابخانۀ ساده بگردید. یعنی کتابخانه‌ای که کارکردهای پیچیده‌ای نداشته باشد و وظیفه‌اش یک کار ساده و ابتدایی است. مثلاً  Ticket ViewCustom Android ToastRange Time Picker Dialog و بسیاری از موارد دیگر که با جستجو در گیت‌هاب می‌توانید پیدا کنید.

بخوانید  6 راز اپلیکیشن‌های موفق اندرویدی

قدم ۲: بعد از طی کردن این دو مرحله، اکنون با اساس و پایۀ توسعۀ کتابخانه‌های اندرویدی آشنا شده‌اید. حالا به قابلیت‌های مورد انتظار کتابخانۀ خود فکر کنید. باید به چیزی فکر کنید که تاکنون هیچ کتابخانه‌ای آن را پیاده‌سازی نکرده و خیلی هم مورد نیاز توسعه‌دهندگان است. نوشتن یک کتابخانۀ کاملاً جدید کار سختی است چون معمولاً اکثر کتابخانه‌های مورد نیاز از قبل نوشته شده‌اند. به جای این کار می‌توانید روی مزیت‌های رقابتی فکر کنید. مثلاً فکر کنید به فلان کتابخانه چه چیزهایی اضافه می‌شد، خوب میشد. یا روی سینتکس و سهولت استفاده مانور بدهید. افزودن قابلیت‌های جدید به کتابخانه، کار منطقی‌تری به نظر می‌رسد و هر زمان می‌توان انجام داد.

قدم ۳: با توجه به آموزش مرحلۀ ۰ فایل‌های مورد نیاز کتابخانه را بسازید ولی هنوز منتشر نکنید.

قدم ۴: اگر کتابخانۀ شما حاوی یک layout پیش‌فرض باشد، نیازمند ساخت یک xml layout هستید که باید با دقت زیاد نوشته شود. برای آشنایی بیشتر به این لینک و این لینک نگاهی بیندازید.

قدم ۵: این یکی از مهم‌ترین قدم‌هاست چرا که قرار است عملکرد اصلی کتابخانه را پیاده‌سازی کنیم. کدهای این مرحله داخل فایلی با پسوند جاوا مثل libraryname.java یا کاتلین libraryname.kt ذخیره می‌شوند. چند مثال: PRDownloaderPasswordStrengthBar و Collapsible Calander. به این نکته توجه کنید که در نوشتن کتابخانه فقط آن متدهایی را در دسترس عموم قرار دهید که مورد نیاز است نه لزوماً هر متدی. به عنوان مثال در یک کلاس ممکن است، تعدادی از متدها کارکرد داخلی داشته باشند و در قسمت‌های از متدهای عمومی نقش بازی می‌کنند. ولی نهایتاً آن متدی عمومی است که به صورت public تعریف می‌شود چون توسعه‌دهنده فقط با آن سر‌وکار دارند. مابقی متدهایی که عملکرد درونی دارند باید به صورت private تعریف شوند. این یک اصل مهندسی است که تا حد امکان دسترسی‌ها را محدود کنید مگر در موارد نیاز.

بخوانید  بهترین روش‌ها در توسعۀ اپلیکیشن‌های اندرویدی

قدم ۶: به کامنت‌ها اهمیت زیادی بدهید. این دیگر پروژۀ شخصی نیست که خودتان بفهمید چه نوشته‌اید. کاربران کتابخانه را نصب می‌کنند و تنها از طریق کامنت‌هایی که برای متدها و کلاس‌ها گذاشته‌اید به عملکرد آن پی می‌برند. حتی با وجود مستندات باز هم لزوم استفاده از کامنت‌‌ها از بین نمی‌رود. وقتی کاربری نام فلان متد را می‌زند انتظار دارد کارکرد آن را بداند؛ توضیحات پارامتر و خروجی آن را ببیند.

قدم ۷: ایدۀ خوبی است که برای آشنایی کاربران با کتابخانه یک پروژۀ نمونه هم بزنید. مثلاً اگر یک کتابخانه انیمیشن ساخته‌اید با چند مثال عملی طرز استفاده از کتابخانه را شرح دهید و حتی سهولت انجام این کار را با روش‌های معمول مقایسه کنید. این کار بیش از هر توضیحی می‌تواند طرز کار کتابخانه را توضیح دهد. چنین کاری برای اطمینان از عملکرد بدون نقص کتابخانه نیز ضروری است.

قدم ۸: آخرین مرحله انتشار کتابخانه است که در لینک مرحله ۰ آمده است. تهیۀ یک readme.md خوب را فراموش نکنید. کتابخانه‌ای که توضیح نداشته باشد بعید است به کار گرفته شود. توضیحات شما باید ساده و در عین حال جامعیت داشته باشد. ویژگی‌های کتابخانه، مقایسه با سایر کتابخانه‌ها، مراحل نصب، طرز استفاده با چند مثال، مجوز استفاده و هر چیزی که فکر می‌کنید به کاربر کمک می‌کند را در این فایل قرار دهید.

امیدوارم با پیروی از مراحل ذکر شده اولین کتابخانۀ اندرویدی خود را با موفقیت ساخته و روانۀ بازار کنید. هرچقدر بیشتر کد بنویسید، بیشتر تجربه کسب می‌کنید. این یکی از بهترین روش‌های ارتقاء مهارت‌های برنامه‌نویسی است. سعی کنید با مهندسی معکوس کتابخانه‌های متن‌باز فراوانی که در گیت‌هاب وجود دارد دانش خود را بالاتر ببرید.

بخوانید  آموزشِ پروژهِ‌محورِ برنامه‌نویسیِ اندروید (درس 1: مقدمه)

دیدگاه شما :

بدون دیدگاه

    هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به شماره 30005563 پیامک کنید.