افزایش ۶۳ درصدی نصب اپلیکیشن در مارکت‌ها

نویسنده : سید ایوب کوکبی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

افزایش 63 درصدی نصب اپلیکیشن در مارکت‌ها

مطلب امروز ترجمه‌ای است از مقاله‌ی How to increase game installs by 53% per day in Google Play، نوشته‌ی آقای آناتولی شِریفولین (Anatoly Sharifulin) – مدیرعامل AppFlow – که در آن کارهای صورت گرفته جهت افزایش نصب اپلیکیشن را به صورت قدم به قدم شرح داده است. این مقاله یک راهنمای عملی برای بهینه‌سازی اپلیکیشن در مارکت‌ها (ASO: App store optimization) است. بنابراین صرف‌نظر از اینکه نویسنده کار بهینه‌سازی را برای گوگل‌پلی انجام داده، توضیحات ارائه شده به صورت مشابهی برای تمامی مارکت‌های داخلی (کافه‌بازار، مایکت، ایران‌اپس، کندو و …) نیز کاربرد دارد. خب، برویم سراغ حرف‌های آناتولی:

یکی از عمده سوالاتی که از ما می‌شود این است که چه کنیم تا ترافیک بیشتری از سوی اپلیکشن خود در گوگل‌پلی دریافت کنیم؟ ما تصمیم گرفتیم تا پاسخ کاربران را با بهبود ساده‌ی متن یک بازی که تعداد نصب‌های کمی داشت بدهیم.

سلب مسئولیت: متاسفانه نمی‌توانیم نام بازی را فاش کنیم اما تمام اطلاعات این مقاله واقعی است.

مقدمه

چیزی که در ابتدا با آن روبرو بودیم؟

  • اپلیکیشن: یک بازی در گوگل پلی
  • دسته: استراتژیک کارتی
  • کشور: آمریکا

داده‌های اولیه:

  • مجموع بازدیدهای روزانه: ۳۲۹
  • مجموع نصب‌های روزانه: ۹۲
  • میانگین نرخ تبدیل از لحظه‌ی بازدید تا نصب اپلیکیشن: ۲۸ درصد

اطلاعات یادشده از کنسول توسعه‌دهنده‌ی گوگل دریافت شده که بر همین اساس، کشور آمریکا است.

قدم اول – بررسی وضعیت ASO

براساس معیارهای فعلی برنامه، عبارات کلیدی و کلیدواژه‌هایی که احتمال می‌دادیم کاربران آمریکایی با استفاده از آن برنامه را جستجو و نصب کنند و همچنین جایگاه اپلیکیشن در بین نتایج را حدس زدیم. بررسی‌ها نشان داد که هسته‌ی معنایی (Semantic Core) [بعداً می‌گوییم چیست] اپلیکیشن در مجموع بد نبوده است. «بد نیست» از این جهت که توضیحات برنامه تقریبا تمامی کلیدواژه‌های مرتبط را دارا بود ولی با این حال در بین ۲۰ نتیجه‌ی برتر حضور نداشت.

چگونه می‌توانیم برنامه را بیشتر در معرض دید قرار دهیم در حالی که از هیچ نوع رباتی برای افزایش ترافیک یا راهکارهای انگیزشی استفاده نمی‌کنیم. لازم دیدیم تا نام برنامه را عوض کنیم و همچنین توضیحات کوتاه و بلند آن را در گوگل‌پلی دستکاری کنیم.

در شروع فعالیت‌های بهینه‌سازی، هدفتان قرار گرفتن در بین ۲۰ نتیجه‌ی اول باشد. بعداً می‌توانید هدفتان را کسب جایگاه اول قرار دهید.

به منظور جمع‌آوری داده‌های موردنیاز، از ابزار رایگان خودمان – AppFollow ASO Tools – استفاده کردیم. اگر دوست داشتید جزئیات بیشتری در مورد کارکرد این ابزار بدانید در کامنت‌ها اعلام کنید، می‌توانیم مقاله‌ی جداگانه‌ای درباره‌ی آن بنویسیم.

بخوانید  31 ترفند پیشرفته جهت بهبود مهارت‌های برنامه نویسی اندروید

قدم دوم – ساخت هسته‌ی معنایی

[هسته‌ی معنایی (در انگلیسی: Semantic Core) به گروهی از کلمات و عبارات گفته می‌شود که تعیین‌کننده‌ی فعالیت، هدف و مسیر یک وب‌سایت هستند.] پیچیده‌ترین و مهم‌ترین کار در ASO، جمع‌آوری جستجوهای مرتبط با برنامه به منظور ساخت هسته‌ی معنایی است. در حالت ایده‌آل، هرچند کلمه و عبارت که می‌توانید باید جمع‌آوری کنید. بعلاوه، این کلمات و عبارات، مبنایی برای هر نوع محتوای متنی مرتبط با برنامه است؛ از نام اپلیکیشن و توضیحات کوتاه و بلندش بگیر تا متن به کار رفته در اسکرین‌شات‌ها.

کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با برنامه

مهم: معمولا ۲ تا ۳ کلیدواژه یک درخواست جستجو را تشکیل می‌دهند. گاهی اوقات، یک کلیدواژه می‌تواند جستجو شود که مرسوم نیست. استراتژی ASO باید درخواست‌های جستجو را در نظر بگیرید نه کلیدواژه‌ها.

برای ساخت هسته‌ی معنایی، از یک‌سری داده‌ها و اطلاعاتِ گوگل‌پلی استفاده کردیم:

  1. ابتدا ایده‌های خودمان را در مورد کلیدواژه‌ها و عبارات کلیدی نوشتیم. به منظور یافتن درخواست‌های بیشتر جستجو، رقبای برنامه را هم بررسی کردیم. [منظور از درخواست جستجو (Search Request) همان عبارت‌هایی است که کاربر هنگام جستجوی یک برنامه وارد می‌کند مثلا: «اپلیکیشن رایگان حسابداری» یا «اپلیکیشن پیشرفته‌ی حسابداری»]
  2. سپس به پیشنهادات گوگل‌پلی در ارتباط با کلیدواژه‌های انتخاب شده در مرحله‌ی قبلی نگاهی انداختیم.
  3. جذاب‌ترین (و مرتبط‌ترین) درخواست‌ها را از  Suggest & Search به لیست اضافه کردیم تا در آینده تحت نظر بگیریم.
  4. نهایتاً با چک کردن موارد زیر، هرکدام از درخواست‌ها و شهرتش را در میان رقبا آنالیز کردیم:
    • جایگاه فعلی رقبا در نتایج جستجو
    • تعداد برنامه‌های ظاهر شده برای یک درخواست جستجوی مشخص
    • تعداد اپ‌های نامربوط که تناسبی با درخواست‌های جستجو نداشت

این کار برای تقسیم درخواست‌های جستجو به محبوب‌ترین و نسبتاً محبوب کافی است.

Choosing search requests based on Google Play suggests via Suggest & Search tool

قدم سوم – بهینه‌سازی متن

بهتر دانستیم تا به جای اضافه کردن عبارات کلیدی جدید، میزان نمایش اپلیکیشن را در قبال جستجوهای سابق بهبود دهیم. برای این منظور، ما:

  1. فهرست ۱۰ درخواست مرتبط و تاپ (Top10) را پیش‌بینی و جایگاه اپ‌های نمایش داده شده را بررسی کردیم (همین که بازی‌های مشابه، رقبای مستقیم یا اپ‌های نامربوط از سایر دسته‌ها وجود داشته باشند برای شروع کافی است).
  2. از محبوب‌ترین و مرتبط‌ترین درخواست‌ها در عنوان بازی و توضیحاتش استفاده کردیم. به عبارتی، کلمات و عبارت‌های کلیدی را در نام و ۱۶۷ کاراکتر ابتدایی توضیحات قرار دادیم.
  3. مابقی کلیدواژه‌ها (بدون تغییر کلمات اصلی متن) را به بخش دوم توضیحات، اضافه کردیم. توضیحات کامل می‌تواند تا ۴۰۰۰ کاراکتر طول داشته باشد.

برای مثال، اگر لازم می‌بینید، دو درخواستِ «بازی کارتی» و «کازینوی رایگان» در ۱۶۷ کاراکتر ابتدایی توضیحات قرار داشته باشد، کلیدواژه‌های «کارت»، «بازی»، «کازینو»، «رایگان» را به ابتدای توضیحات اضافه کنید و چه بهتر که عیناً  متن دقیق جستجو را در این بخش لحاظ کنید.

این کار زحمت زیادی ندارد ولی می‌تواند نتایج واقعا خوبی به همراه داشته باشد.

بخوانید  31 ابزار مفید برای توسعه‌دهندگان اندروید

با تکرار کلمات در متن چه کنیم؟

در حال حاضر پاسخ روشنی به این بحث که آیا استفاده از تعداد زیادی کلمه و تکرار آن در متن تاثیر خوبی برای برنامه دارد یا نه؛ نداریم. ما شاهد نتایج گوناگونی برای اپلیکیشن‌های مختلف هستیم. بهترین کار این است که جمله‌بندی‌های مختلف را به کار برده و نتایجش را بررسی کنیم.

Counting keywords in the description via Count Words tool

مهم: نام و توضیحات قبلی برنامه را جایی یادداشت و در هارد خود ذخیره کنید. بهتر است دقیقاً مشخص کنید کدام عبارات جستجو اضافه شده و چندبار در متن تکرار شده است.

همچنین انتظارات خود را هم یادداشت کنید، مثلا:

  1. برای فلان درخواست‌ها، جایگاه برنامه بهبود خواهد یافت
  2. برای فلان درخواست‌ها، جایگاه برنامه نزول می‌یابد (وقتی اولویت‌بندی عبارت‌هایی که قبلاً استفاده می‌شد را به هم بزنید این اتفاق می‌افتد)
  3. برای فلان درخواست‌ها، جایگاه برنامه تغییری نمی‌کند
  4. برای فلان درخواست‌ها، اپلیکیشن نمایش داده خواهد شد (آن‌هایی که جدید هستند)
  5. برای فلان درخواست‌ها، برنامه از نتایج جستجو ناپدید می‌شود.

مختصری آمار و ارقام درباره‌ی نمونه‌ی خودمان:

  • نام: ما نام را از ۱۷ کارکتر به ۲۸ کاراکتر تغییر دادیم و یک کلیدواژه‌ی محبوب اضافه کردیم که همزمان بخشی از ۷ درخواست محبوب جستجو است؛
  • توضیحات کامل: ۱۰۰ کاراکتر دیگر به توضیحات اضافه کردیم (از ۱۶۲۸ به ۱۷۶۸) و ۲۳ کلیدواژه‌ را در ۱۶۷ کاراکتر ابتدایی آن قرار دادیم؛
  • تنها ۵۰ درخواست جستجو مدنظر قرار گرفت. برای ۱۵تایشان، بهبودِ موقعیت برنامه را برنامه‌ریزی کردیم.

قدم چهارم – نتایج

بعد از اعمال تغییرات، نتایج را بررسی کردیم. خبر خوب اینکه برای تغییر متن در گوگل‌پلی نیازی به انتشار نسخه‌ی جدید برنامه نیست. فقط بعد از ویرایش متن، تغییرات را ذخیره کنید. همین!

معمولا ۱ الی ۲ روز زمان می‌برد تا اولین نتایج را مشاهده کنید و گزارش کامل بعد از جمع‌آوری داده‌ها به میزان کافی در دسترس شما قرار می‌گیرد.

How app positions changed before and after optimisation

نهایتاً مشاهده می‌کنید که استراتژی جدید ASO نتایجی بهتر از حدانتظار داشته است. بازی در بین ۷ درخواست، جایگاه اول را به دست آورد (قبلا ۵)، برای ۲۵ درخواست جزء ۵ نتیجه‌ی تاپ (قبلا ۱۳)، برای ۳۷ درخواست در بین ۱۰ جایگاه اول (قبلا ۲۳) و برای ۴۷ درخواست جایگاهی بین ۲۰ نتیجه‌ی برتر را کسب نمود (قبلا ۳۶).

بخوانید  آنچه دو سال برنامه نویسی اندروید به من آموخت

Search visibility before and after optimisaion

بدیهی است هنگامی که بازی به دفعات بیشتری در جایگاه اول قرار بگیرد یا بین ۵ نتیجه‌ی تاپ قرار داشته باشد، به نسبت، تعداد بازدید و نصب اپلیکیشن نیز افزایش می‌یابد:

App visits before and after optimisations

تعداد نصب اپلیکیشن قبل و بعد از بهینه‌سازی

مهم: در هنگام مقایسه‌ی نرخ بازدید، دانلود، نصب اپلیکیشن و … همیشه بازه‌ی زمانی یکسانی را در نظر بگیرید. به عبارتی، یک یا دو هفته‌ی قبل از بهینه‌سازی را با یک یا دو هفته‌ی بعد از بهینه‌سازی مقایسه کنید. دوشنبه تا دوشنیه، سه‌شنبه تا سه‌شنبه و همینطور الی آخر.

در مجموع:

  • بازدیدها: قبلاً ۳۲۹، بعداً ۴۶۰، ۴۰ درصد افزایش.
  • نصب اپلیکیشن : قبلاً ۹۲، بعداً ۱۴،. ۵۳ درصد افزایش.
  • نرخ تبدیل: قبلاً ۲۸٫۰۳ درصد، بعداً ۳۰، ۳۰٫۵۸ درصد افزایش

جهت شفاف‌سازی مجدد، ما  این اعداد را با اضافه کردن کلیدواژه‌ها و عبارات جدید افزایش ندادیم بلکه فقط با تمرکز روی کلمات کلیدی قبلی، جایگاه برنامه را بهبود بخشیدیم.

 قدم پنجم – کار بعدی برای افزایش نصب اپلیکیشن چیست؟

این است که با افزودن کلیدواژه‌ها و عبارات کلیدی جدید به توضیحات، میزان نمایان شدن برنامه را در بین نتایج برای سایر درخواست‌های جستجو افزایش دهید و با اعمال تغییراتی در صفحه‌ی اصلی برنامه، روی نرخ تبدیل برنامه هم کار کنید:

  1. اجرای آزمون دوبخشی (A/B Test) برای آیکون برنامه، بنر تبلیغی و تصاویر برنامه [یعنی مثلا آیکون را عوض کنید ببینید تاثیر مثبتی روی تعداد نصب اپلیکیشن یا بازدیدها می‌گذارد]؛
  2. اجرای آزمون دوبخشی برای توضیح کوتاه برنامه؛
  3. ببینید کدام یک بهتر جواب می‌دهد: پروموشن بنری یا ویدیو؛
  4. روی رتبه‌ی برنامه و نظرات و بررسی‌ها کار کنید؛
  5. و مواردی از این دست …

جمع‌بندی

  1. برآورد نرخ‌های فعلی (تعداد بازدید، تعداد نصب اپلیکیشن و …)
  2. اجرای آنالیز مقایسه‌ای
  3. ساخت هسته‌ی معنایی افزون بر عبارات کلیدی مبنا
  4. تغییر نام برنامه و توضیحات بر مبنای کلمات انتخابی
  5. اعمال تغییرات و بررسی نرخ‌ها ۷ الی ۱۰ روز بعد

این تنها یک استراتژی ساده‌ی ASO بود که توسط هر کسی قابل اجراست. شاید نتایج یکسانی نگیرید ولی سعی خودتان را بکنید. امتحانش ضرر ندارد.

مهم: بهینه‌سازی برنامه را به صورت مرتب تکرار کنید چرا که نتایج جستجو در گذر زمان تغییر می‌یابند. پیشنهادات جدید جستجو، رقبا و ترندهای جدید نیز همیشه مطرح هستند.

سید ایوب کوکبی

نویسنده و مترجم...

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *